VEERLE VERBEKE

CARMEN DE VOS

IN CAMPO SANTO

Veerle Verbeke

Artist Talk


zondag 11 februari om 15u

in Campo Santo

VEERLE VERBEKE

 CARMEN DE VOS

samen in één tentoonstelling!


Veerle toont Trust in Love met schilderijen en textielsculpturen.

Carmen toont twee reeksen:

The Virgin Mary Psychosis en Les Lettres Portugaises.


van 3 tot 18 februari

Twee weken lang en alle dagen open van 14u tot 18u.

Er is geen mooiere plek om al dit moois te tonen dan in

de kapel van Campo Santo in Sint-Amandsberg.

(Antwerpsesteenweg / Visitatiestraat)



De  opening vond plaats op

ZATERDAG 3 FEBRUARI OM 17u

met een Inleiding door

RON CHIERS

met

Danse Burlesque

DING DONG DOLORES



Inleiding door Ron Chiers


Voor de inleiding van Jan, de toelichting van mijzelf en de act van DD Dolores kan je er niet meer terecht. Maar het werk van deze 2 bijzondere vrouwen, Veerle Verbeke en Carmen De Vos, is nog tot 18 februari te bewonderen op die unieke locatie, Campo Santo. (foto Isabelle De Swaef)

_________


Mijn toelichting bij de expositie:

Welkom iedereen. Welkom op de opening van de pop up expo van Veerle Verbeke en Carmen De Vos.

Welkom op Campo Santo.

Eerst wil ik kort iets vertellen over deze bijzondere locatie.

De Sint-Amanduskapel - gebouwd in 1720 bovenop deze natuurlijke heuvel - maakt deel uit van de befaamde Campo Santo begraafplaats. Het kerkhof, tussen 1840 en 1850 aangelegd, bevindt zich achter de kapel op de flanken van de heuvel.

De initiatiefnemer - Pastoor Van Damme - had oorspronkelijk een laatste rustplaats voor beroemde Vlamingen, kunstenaars en geleerden in gedachten. Maar tijdens de eerste decennia waren het vooral katholieke, rijke stinkerds, die zich hier een laatste rustplaats kochten.

Uiteindelijk kwam het goed en groeide Campo Santo uit tot de befaamde begraafplaats die ze vandaag is … het Père Lachaisse van Gent.

Hier liggen katholieke beroemdheden, bekende vrijzinnigen, letterkundigen, kunstschilders, componisten en gewone stervelingen door elkaar begraven.

Enkele namen: Luc De Vos, Marc Sleen, Christine D’haen, Rosalie Loveling, Wilfried Martens en Jan Hoet. Maar goed.

We zijn hier vandaag niet voor de doden.

We zijn hier vandaag voor twee levende dames. Twee sterke vrouwen die hier met hun artistieke werk in dialoog gaan. Twee feministen die hedendaagse sociale en maatschappelijke thema's niet uit de weg gaan en pleiten voor een gelijke behandeling van mannen en vrouwen.

Twee vrouwen ook die niet het traditionele traject van de kunstenaar hebben bewandeld en al een een stuk van hun leven hadden geleefd voor ze in de kunsten terechtkwamen.

Binnenwandelen in de wereld van kunstenares Veerle Verbeke voelt als een onderdompeling in een bad van filosofie, mythologie, spiritualiteit, astrologie en hekserij.

Veerle reflecteert over de rol van de vrouw in de geschiedenis én in onze hedendaagse, hoofdzakelijk patriarchale samenleving. Een maatschappijvorm waarin vooral mannen de dominante rol vertolken.

Veerle drukt zich meestal uit in kleurrijke abstracte of surrealistische schilderijen en intrigerende polaroids. Geïnspireerd door denkers, schrijvers en kunstenaars zoals Susan Sontag, Dora Maar, Man Ray en Max Ernst - die ze ook allemaal op canvas portretteert - verkent Veerle nieuwe artistieke horizonten.

Veerle's artistieke zoektocht vertrok vanuit een oervorm die haar werd aangereikt door de Venus van Lespugue. Een venusbeeldje van ongeveer 25.000 jaar oud, uitgesneden uit het ivoor van een slagtand van een mammoet. Van alle venusbeelden lijkt dit beeldje de meest extreme vrouwelijke rondingen te bezitten. Wanneer we hier even rondkijken is de invloed van dit prehistorische artefact op Veerle’s werk duidelijk zichtbaar.

In haar recentste werken gaat Veerle nog een stap verder. Naast de natuurlijke rondingen verschijnen nu ook hoekige, knokerige elementen op het canvas. Een nieuwe fase lijkt ingezet. Tussen de coulissen kijken Louise Bourgois en Alberto Giacometti instemmend toe.

Veerle's achtergrond als onderneemster in de wereld van tweedehands- en vintagekleding laat ook sporen na in haar kunst. Haar creativiteit, ooit zichtbaar in haar zorgvuldig ontworpen etalages, vindt nu een nieuwe uitdrukking in haar artistieke werk.

Met overgebleven kledingstukken uit haar vroegere zaak, creëerde Veerle speciaal voor deze expo de assemblage ‘Trust in Love’.

Het is meteen ook de titel van haar tentoonstelling.

Binnenstappen in de wereld van fotografe Carmen De Vos is als een reis door een droom van erotiek en absurditeit, van humor en pornografie, van behagen en rebelleren. Het is een ontdekkingstocht door een stout en speels universum, met kruisbeelden en nonnenhabijten, opgezette wilde dieren en burlesque dansers, opgeluisterd door een fanfare van lichte zeden.

Geïnspireerd door een muur vol snapshots raakte Carmen destijds in de ban van de impressionistische analoge fotografie. Als autodidact maakte ze zich deze vorm van fotografie snel eigen. Die stijl, gekenmerkt door onscherpte, imperfectie en bevreemding vormen de basis van haar signatuur.

Niet veel later verwierf ze bekendheid met haar erotische polaroids. Deze prikkelende excursies ontroeren of amuseren en lijken tegen de preutse tijdsgeest in te roeien. Carmen doorbreekt bewust taboes en doorprikt de beperkende heersende moraal. Ze trok de aandacht van de pers en werd gevraagd om mensen te portretteren voor kranten en tijdschriften.

Vandaag werkt Carmen De Vos zowel analoog als digitaal. Ze ziet haar werk in opdracht en haar persoonlijke artistieke werk als twee aparte disciplines. Toch is in beiden haar unieke signatuur zeer herkenbaar.

Niettegenstaande elk beeld zorgvuldig is opgebouwd met veel aandacht voor locatie, licht en attributen ervaren we een georkestreerde chaos. Vaak ook lijken de modellen in de foto’s van Carmen zich niet bewust van het momentum. Ze lijken nonchalant gefotografeerd in een houding op de grens tussen een pose aannemen en zichzelf zijn. Dat zorgt voor een soort natuurlijke kwetsbaarheid, zoals we die ook terugvinden in het werk van Rineke Dijkstra.

Hier in de kapel toont Carmen twee series foto’s.

De reeks "Les Lettres Portugaises" vindt inspiratie in de synopsis van het gelijknamige boek. Dit boek, een beroemde verzameling liefdesbrieven, werd in de 17e eeuw geschreven door een Portugese non, gericht aan een Franse officier met wie ze een affaire had.

Anderzijds is er de reeks ‘The Virgin Mary Psychoses’, gebaseerd op een waargebeurd verhaal van een jonge vrouw die haar jeugd doorbracht bij haar schizofrene moeder, die tijdens haar psychoses geloofde dat ze zelf de maagd Maria was.

Beide series putten qua beeldtaal uit Nunsploitations - seksfilms met nonnen uit de jaren 70.

Carmen De Vos zou ‘Fox Almighty’ niet zijn als ze niet speciaal voor deze sacrale ruimte deze twee series had geselecteerd. Geef Carmen een heilig huisje, en ze schopt ertegen!

Geniet van deze expositie. Dank u voor uw aandacht.

Ron Chiers

03/02/2024

Campo Santo

Antwerpsesteenweg 9040 Gent

van 3 tot 18 februari

dagelijks van 14u tot 18u

Veerle schrijft:

Een selectie van teksten en beelden 

2020 - 2024

Woord en Beeld

Nieuwsbrief

* indicates required

Andere websites