De Toverberg serie
De dagen op mijn Toverberg Rodeberg
Je kan Tijd niet vertellen.
Je kan hem wel behandelen en tot onderwerp maken en over Tijd vertellen.
Toen ik bij het begin van de Corona periode op Rodeberg terecht kwam merkte ik dat we 1 boek in drievoud hadden. De Toverberg van Thomas Mann. Vertaald door Pé Hawinkels. Een versie geschreven in een taalgebruik van 1975 met hier en daar al wat verouderde woorden. Ik kocht een verser exemplaar, dat zou me aanzetten om het boek echt eens te gaan lezen. Ik kocht een nieuwe vertaling van Hans Driessen die op de markt kwam in 2012.
Ik nam me voor één exemplaar volledig opofferen aan een reeks tekeningen. Ter ere en glorie van Thomas Mann die in 1929 de nobelprijs literatuur ontving voor zijn eerste roman ‘Buddenbrooks’ toen hij 26 jaar oud was.
En ook ter verwijzing naar mijn gigantische liefde voor boeken.
Ik ging op zoek naar personages die ik wou vereeuwigen en begon aan mijn reeks ‘Vrouwelijke denkers’. Tijdens de Lock Down had ik alle tijd om filosofie te lezen. Ik las over het leven van Lou Salomé (1861-1937), Ayn Rand (1905-1982), Hannah Arendt (1906-1975), Simone de Beauvoir (1908-1986) en Simone Weil (1909-1943) Stuk voor stuk hele boeiende dames.
Ze vertegenwoordigden mijn verscheidenheid aan interesses. Psychoanalyse, literatuur, politiek (rond WO2), feminisme en religie.
Een interessante link tussen 1 van de dames en het boek de Toverberg is dat Lou Salomé naar alle waarschijnlijkheid model stond voor 1 van de personages ‘Russische Clawdia Chauchat’
Het verhaal ‘De Toverberg’
De Toverberg van Thomas Mann wordt beschouwd als een van de grootste literaire meesterwerken van de twintigste eeuw.
Verschenen in 1924, zes jaar na het einde van de Eerste Wereldoorlog, stelt de roman het vooroorlogse Europa aan de orde. Sanatorium Berghof te Davos, waar de roman zich afspeelt, is een metafoor voor het zieke Europa dat afglijdt naar de catastrofe.
De hoofdfiguur, de jonge Duitser Hans Castorp, bezoekt zijn neef in het sanatorium in het Zwitserse Davos. Betoverd door de verleidelijke, zieke Clawdia Chauchat blijft hij er echter geen drie weken maar zeven jaar. In de hermetische wereld van de Toverberg maakt Castorp een leerproces door, zijn inwijding in het leven.
De democratische humanist Ludovico Settembrini is daarbij zijn mentor, terwijl de sinistere nihilist Leo Naphta als diens tegenspeler optreedt in de strijd om Castorps ziel.
Met de filosofie van Nietzsche en de psycho-analyse van Freud op de achtergrond wordt de lezer getuige van intellectuele debatten, ontmoetingen en diepgaande bespiegelingen over de tijd, ziekte, leven en dood.
Toch is De Toverberglichtvoetig, zelfs humoristisch van sfeer en maakt de lezer kennis met uiterst levendige personages.
Thomas Mann hield een spiegel voor aan de Duitse geestelijke elite die, afkerig van de politieke problematiek van haar tijd, aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog vluchtte in de ijle wereld van de cultuur
Het verhaal ‘De Toverberg’
De Toverberg van Thomas Mann wordt beschouwd als een van de grootste literaire meesterwerken van de twintigste eeuw.
Verschenen in 1924, zes jaar na het einde van de Eerste Wereldoorlog, stelt de roman het vooroorlogse Europa aan de orde. Sanatorium Berghof te Davos, waar de roman zich afspeelt, is een metafoor voor het zieke Europa dat afglijdt naar de catastrofe.
De hoofdfiguur, de jonge Duitser Hans Castorp, bezoekt zijn neef in het sanatorium in het Zwitserse Davos. Betoverd door de verleidelijke, zieke Clawdia Chauchat blijft hij er echter geen drie weken maar zeven jaar. In de hermetische wereld van de Toverberg maakt Castorp een leerproces door, zijn inwijding in het leven.
De democratische humanist Ludovico Settembrini is daarbij zijn mentor, terwijl de sinistere nihilist Leo Naphta als diens tegenspeler optreedt in de strijd om Castorps ziel.
Met de filosofie van Nietzsche en de psycho-analyse van Freud op de achtergrond wordt de lezer getuige van intellectuele debatten, ontmoetingen en diepgaande bespiegelingen over de tijd, ziekte, leven en dood.
Toch is De Toverberglichtvoetig, zelfs humoristisch van sfeer en maakt de lezer kennis met uiterst levendige personages.
Thomas Mann hield een spiegel voor aan de Duitse geestelijke elite die, afkerig van de politieke problematiek van haar tijd, aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog vluchtte in de ijle wereld van de cultuur
Wie was Thomas Mann?
Één van de grootste Duitse schrijvers uit de twintigste eeuw Thomas Mann (1875-1955) is bekend van zijn familieroman ‘De Buddenbrooks’ en vooral van ‘Dood in Venetië’, waar Luchino Visconti later een beroemde film van maakte en Benjamin Britten een opera.
Manns belangrijkste boek is ‘De toverberg’ dat in 1924 verscheen.
Zijn werk werd sterk beïnvloed door dat van Goethe, Nietzsche en Schopenhauer. In 1929 kreeg hij de Nobelprijs voor Literatuur. Hij week in 1936 voor het Duitse naziregime uit naar Zwitserland, onder meer omdat zijn echtgenote, Katia Mann, als joodse gezien werd. Van 1939 tot 1952 woonde hij in de Verenigde Staten, waar hij uitgroeide tot een belangrijke exponent van de strijd tegen het fascisme, en daarna tot zijn dood opnieuw in Zwitserland.
Een tijdloze cocon in de Corona tijd
De periode waarin ik deze werken maakte voelde aan als een afgesloten stuk binnenin de tijd. Als een cocon dat zich nestelde in de tijdslijn. Een periode waar de tijd geen vat op had en nog steeds niet heeft.
De vijf vrouwen hielpen me bij het bespiegelen van het leven, mijn leven, het leven rondom mij buiten de cocon. Een zoektocht naar inzichten.
De Toverberg is een filosofisch werk. Een verhaal dat zich afspeelt in een sanatorium. Het beeld van de wereld in die periode van herstel en genezing.
De portretten:
Hannah Arendt, Lou Salomé, Simone de Beauvoir, Simonne Weil, Ian Rand en Thomas Mann
Ik toon de Toverberg serie van 14 tot 22 december op Campo Santo. Daarna is de reeks beschikbaar als rondreizende tentoonstelling.
Info: www.hoteldesartistes.be
15 december 2024
Samen met 9 andere professoren, wetenschappers en auteurs werd mij gevraagd om een lezing te geven over De Toverberg van Thomas Mann.
U kan de volledige tekst hieronder lezen
Frederic De Meyer The Art Couch
over de Toverberg Collectie
Het is zo een van die boeken aan dewelke ik regelmatig terugdenk, zeker in de gure tijden die lijken aan te breken. De Toverberg bestaat honderd jaar. Een monument, en nog steeds een inspiratiebron, zo blijkt uit de reeks werken die Veerle Verbeke maakte ‘vanuit’ de roman, die tegelijk letterlijk als symbolisch als uitgangspunt diende…
Lees mijn korte mijmering hier, maar ga de reeks ook zelf gaan zien, tot 22 december bij Campo Santo in Sint-Amandsberg #kunstnieuws #theartcouch
https://www.theartcouch.be/.../honderd-jaar-de-toverberg.../
Getekend met inkt en stylo op originele pagina's uit De Toverberg van Thomas Mann.
Ingekaderd met glas (kan ook zonder glas worden getoond)
Thomas Mann 60 x 40cm
Susan Sontag 75 x 65 cm
Ian Rand, Lou Salomé, Simonne de Beauvoir en Hannah Arendt en Simonne Weil 80 x 60cm
Copyright © Alle rechten voorbehouden Veerle Verbeke & Studio Rodeberg 2020 - 2024
Contact 0032 468 23 57 78. mail. veerle@veerleverbeke.be